Statut
Statute of the Association of Business Service Leaders
CZĘŚĆ I.
Postanowienia ogólne
§ 1.
Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych, zwany dalej „Związkiem”, jest związkiem pracodawców, którego członkami są głównie przedsiębiorcy prowadzący działalność w obszarze centrów usług wspólnych (SSC), outsourcingu procesów biznesowych (BPO), outsourcingu IT (ITO) oraz centrów badawczo-rozwojowych (R&D) („SSC/BPO/ITO/R&D”) na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Związek prowadzi działalność pod firmą: „Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych” i może używać skróconej nazwy: „ABSL”.
§ 2.
Związek prowadzi działalność na podstawie Ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców (Dz. U. 1991, Nr 55, poz. 235) oraz postanowień niniejszego Statutu.
§ 3.
Związek prowadzić będzie działalność na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej i poza jej granicami.
§ 4.
Siedzibą Związku jest Warszawa.
§ 5.
Czas trwania Związku jest nieoznaczony.
§ 6.
Związek może korzystać z pieczęci. Związek może opracować wyróżniający go znak graficzny, zatwierdzony przez Radę Strategiczną.
CZĘŚĆ II.
Cele i zadania
§ 7.
- Związek wykonuje cele ustawowe, a ponadto podstawowymi celami Związku są (i) wsparcie sektora usług biznesowych, aby ten ugruntował się w Polsce i rozwijał dzięki wewnątrzbranżowej współpracy, zaangażowaniu władz i grup interesu oraz czynnemu uczestnictwu Związku w kształtowaniu wszelkich aspektów prowadzenia działalności SSC/BPO/ITO/R&D, (ii) prowadzenie działań na rzecz rozwoju rynku pracy i przeciwdziałaniu bezrobociu, a także (iii) reprezentacja interesów pracodawców zrzeszonych w Związku i (iv) współpraca z władzami centralnymi i lokalnymi na rzecz budowania pozytywnego klimatu inwestycyjnego Polski.
- Zadaniem Związku jest, w szczególności:
a. wyrażanie opinii członków Związku w zakresie przepisów prawa dotyczących zasad prowadzenia działalności gospodarczej, opodatkowania, funkcjonowania rynku pracy, runku finansowego, rynku walut i handlu oraz wszelkich przepisów dotyczących działalności gospodarczej prowadzonej przez członków Związku,
b. wskazywanie i opracowywanie własnych projektów aktów normatywnych i opinii w zakresie określonym w pkt. a,
c. opracowywanie i promowanie zaleceń dotyczących ogólnych warunków prowadzenia działalności gospodarczej, w szczególności działalności prowadzonej przez członków Związku,
d. opracowywanie i promowanie zasad etycznego postępowania i uczciwości w biznesie,
e. reprezentowanie wspólnych interesów członków Związku wobec opinii publicznej i innych grup pracodawców,
f. inicjowanie i realizowanie działań promujących Związek i działalność gospodarczą prowadzoną przez jego członków,
g. wyrażanie opinii swoich członków, jako pracodawców, na temat przepisów prawa dotyczących pracy, wynagradzania i spraw socjalnych pracowników,
h. zapewnianie swoim członkom pomocy w rozwiązywaniu problemów biznesowych i organizacyjnych związanych z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą,
i. pomoc członkom Związku w poszerzaniu posiadanej wiedzy i zdobywaniu kwalifikacji zawodowych.
§ 8.
- Związek realizuje swoje cele i zadania poprzez:
a. regularną wymianę informacji oraz dzielenie się doświadczeniem i pomysłami przez jego członków,
b. powoływanie zespołów ekspertów, komisji i zespołów celowych,
c. współpracę i wymianę doświadczeń z miejscowymi i zagranicznymi organizacjami podmiotów prowadzących podobną działalność gospodarczą,
d. delegowanie swoich przedstawicieli, na prośbę organów państwowych lub samorządowych, do uczestnictwa w pracach konsultacyjnych i pracach związanych z kształtowaniem opinii,
e. podejmowanie inicjatyw mających na celu promowanie działalności Związku w postaci organizowania konferencji, spotkań, kursów, wykładów, wystaw i prezentacji oraz podejmowanie innych działań,
f. podejmowanie działań w przypadku, gdy członkowie Związku działają w sposób niezgodny z posiadaną wiedzą, zasadami etycznego postępowania i dobrymi praktykami handlowymi,
g. działalność wydawniczą promującą Związek, jego działalność i członków,
h. konsultacje w kwestiach organizacyjnych i biznesowych prowadzone z jego członkami,
i. prowadzenie działalności gospodarczej i przeznaczanie zysków z takiej działalności na realizację celów statutowych. - Przedmiotem działalności gospodarczej Związku jest:
a. działalność organizacji komercyjnych i pracodawców,
b. pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,
c. stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja.
CZĘŚĆ III.
Prawa i obowiązki członków Związku
§ 9.
Członkami Związku mogą być pracodawcy, tj. osoby fizyczne, podmioty prawne lub inne jednostki organizacyjne zatrudniające pracowników i prowadzące działalność w obszarze podstawowych działalności sektora Usług Biznesowych, promujące taką działalność lub świadczące profesjonalne usługi doradcze na rzecz podmiotów ją prowadzących.
§ 10.
Decyzje o przyjęciu członków podejmuje Rada Strategiczna na podstawie rekomendacji Zarządu, po przeprowadzeniu oceny danego kandydata, z zastrzeżeniem § 11 statutu. Pracodawca, który ubiega się o członkostwo w Związku, zobowiązany jest złożyć deklarację członkowską, dokument potwierdzający status prawny pracodawcy oraz pisemne zobowiązanie do regularnego uiszczania opłaty członkowskiej.
§ 11.
Rada Strategiczna może odmówić przyjęcia do Związku pracodawcy spełniającego wymogi ustawowe i statutowe wyłącznie w przypadku, gdy taka odmowa wynika z okoliczności wskazujących, że przyjęcie takiego członka mogłoby narazić Związek na straty materialne lub niematerialne. W przypadku decyzji odmownej, wnioskodawca jest uprawniony do odwołania się od takiej decyzji do Komisji Rewizyjnej w ciągu 30 dni od jej otrzymania. Uchwała Komisji Rewizyjnej uznająca takie odwołanie uchyla decyzję wydaną przez Radę Strategiczną.
§ 12.
- Członek Związku będący osobą fizyczną wykonuje swoje prawa i obowiązki osobiście.
- Członek Związku będący podmiotem prawnym lub inną jednostką organizacyjną jest reprezentowany przez osoby fizyczne, zgodnie z zasadami reprezentacji, lub osoby przez nie powołane.
§ 13.
Członkowie Związku i ich przedstawiciele są uprawnieni do:
- udziału we wszelkich formach działalności Związku,
- korzystania z wszelkich form pomocy oferowanej przez Związek.
§ 14.
Członek Związku zobowiązany jest do:
- przestrzegania statutu, zasad i uchwał podejmowanych przez władze Związku,
- udziału w realizowaniu celów statutowych i zadań Związku,
- przestrzegania zasad etyki w biznesie i dobrych praktyk handlowych,
- działania i postępowania w sposób nienaruszający dobrego imienia Związku,
- przekazywania Związkowi informacji niezbędnych dla jego działalności, według uznania członków,
- członkowie zobowiązani są do wspierania Związku w drodze nieodpłatnego przekazywania wiedzy eksperckiej w obszarach ich specjalizacji lub kompetencji, w uzasadnionym zakresie, pod warunkiem, że mają możliwość pogodzenia świadczenia takich usług z bieżącą działalnością oraz że świadczenie takich usług nie jest sprzeczne z ich regulacjami wewnętrznym.
§ 15.
Członkostwo w Związku wygasa w przypadku:
- usunięcia członka ze Związku na podstawie uchwały przyjętej przez Walne Zgromadzenie z uwagi na powtarzające się naruszenia zobowiązań członka Związku, jakich dopuszczał się usunięty członek,
- skreślenia członka z listy członków przez Radę Strategiczną w przypadku:
a. dobrowolnego wystąpienia ze Związku przez takiego członka, za pisemnym powiadomieniem o rezygnacji z członkostwa przekazanym z wyprzedzeniem jednego miesiąca,
b. prowadzenia przez takiego członka działalności sprzecznej z zasadami etyki lub dobrymi praktykami handlowymi,
c. zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej przez takiego członka lub wykreślenia go z odpowiednich rejestrów,
d. nieuiszczenia przez takiego członka opłat członkowskich za okres co najmniej trzech miesięcy, pomimo otrzymania pisemnego wezwania w tym zakresie. - likwidacji Związku.
Uchwała Rady Strategicznej w sprawie usunięcia członka ze Związku będzie podejmowana większością 2/3 głosów osób głosujących.
§ 16.
Członek skreślony z listy członków ma prawo do złożenia odwołania w ciągu 30 dni od dnia, w którym został poinformowany o skreśleniu go z listy. Przedmiotowe odwołanie może zostać złożone do Komisji Rewizyjnej. Przyjęcie odwołania i wszczęcie procedury odwoławczej wymaga uiszczenia wszystkich zaległych opłat członkowskich.
§ 17.
- Osobom fizycznym i prawnym oraz podmiotom nieposiadającym osobowości prawnej, które w sposób szczególny przyczyniły się do promowania działalności Związku, Walnego Zgromadzenia lub innych władz Związku, może zostać przyznany tytuł „Honorowego Członka Związku”.
- Zasady dotyczące przyznawania tytułu „Honorowego Członka Związku” określa Rada Strategiczna i zatwierdza je Walne Zgromadzenie.
CZĘŚĆ IV.
Władze Związku
§ 18.
Władzami Związku są:
- Walne Zgromadzenie,
- Rada Strategiczna,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna.
§ 19.
- Członkowie Rady Strategicznej i Komisji Rewizyjnej wybierani są przez Walne Zgromadzenie.
- Członkowie Rady Strategicznej i Komisji Rewizyjnej wybierani są w głosowaniu tajnym.
- Kadencja członków Rady Strategicznej i Komisji Rewizyjnej upływa w dniu odbycia Walnego Zgromadzenia, kończącego ich dwuletnią kadencję, chyba że zostali oni wcześniej odwołani ze stanowiska lub z niego ustąpili.
- Osoby fizyczne sprawujące funkcje w Radzie Strategicznej i Komisji Rewizyjnej sprawują swoje funkcje do końca kadencji, również w przypadku wygaśnięcia członkostwa w Związku reprezentowanego przez nich podmiotu bądź w przypadku, gdy przestali pełnić funkcje pracowników/członków władz takiego podmiotu. Rada Strategiczna lub, odpowiednio, Komisja Rewizyjna, podejmuje uchwałę o dalszym trwaniu kadencji.
- Wybory członków Rady Strategicznej i Komisji Rewizyjnej odbywają się zgodnie z regulaminem zatwierdzonym przez Walne Zgromadzenie.
- W przypadku konfliktu interesów pomiędzy Związkiem a członkiem władz Związku, jego małżonkiem, krewnymi lub powinowatymi do drugiego stopnia i osobami, z którymi dany członek jest powiązany osobiście, członek władz ujawni konflikt interesów i nie będzie podejmować decyzji w kwestiach z nim związanych.
CZĘŚĆ V.
Walne Zgromadzenie
§ 20.
- Walne Zgromadzenie jest nadrzędnym organem Związku i składa się z wszystkich Członków Związku.
- Walne Zgromadzenie może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Każdemu Członkowi Związku przysługuje jeden głos na Walnym Zgromadzeniu.
§ 21.
- Zwyczajne Walne Zgromadzenie zwoływane jest co roku przez Zarząd, nie później niż do dnia 30 czerwca. W przypadku, gdy Zwyczajne Walne Zgromadzenie nie zostanie zwołane w powyższym terminie, prawo do jego zwołania przysługuje Komisji Rewizyjnej.
- Następujące kwestie winny być objęte porządkiem obrad Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia:
a. rozpatrzenie i zatwierdzenie wspólnego sprawozdania Rady Strategicznej i Zarządu,
b. rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania Komisji Rewizyjnej,
c. rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania finansowego za poprzedni rok obrotowy,
d. przeznaczenie zysku i pokrycie straty,
e. udzielenie władzom Związku absolutorium z pełnienia przez nich obowiązków. - Zarząd informuje członków o miejscu, terminie i porządku obrad posiedzenia listem poleconym, przesłanym z wyprzedzeniem co najmniej 14 dni przed wyznaczonym terminem Walnego Zgromadzenia. Powyższe powiadomienie może również zostać wysłane na adresy e-mail członków, jeżeli wyrazili oni zgodę na powyższe, wskazując adres dla celów takich powiadomień.
- Wnioski członków dotyczące zmiany lub umieszczenia nowych spraw w porządku obrad należy złożyć Zarządowi nie później, niż 5 dni przed terminem Walnego Zgromadzenia.
- W przypadku umieszczenia nowych spraw w porządku obrad zgodnie z ust. 4, Zarząd zawiadamia członków Związku zaproszonych na Walne Zgromadzenie o takich nowych sprawach na co najmniej 2 dni przed odbyciem Walnego Zgromadzenia.
- Walne Zgromadzenie może podejmować uchwały w sprawach nieobjętych porządkiem obrad wyłącznie w przypadku, gdy 3/4 głosów osób obecnych zostało oddanych za przyjęciem wniosku o umieszczeniu takich nowych spraw w porządku obrad.
§ 22.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie może zostać zwołane przez Zarząd z jego własnej inicjatywy lub na wniosek Komisji Rewizyjnej bądź na pisemny wniosek złożony przez co najmniej 20% członków Związku.
- Komisja Rewizyjna jest uprawniony do zwołania nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia w każdym przypadku, gdy uzna to za stosowne oraz w przypadku niezwołania Walnego Zgromadzenia przez Zarząd w ciągu 14 dni od złożenia wniosku o jego zwołanie.
- Postanowienia zawarte w § 21.3-6 stosuje się odpowiednio.
§ 23.
- Uchwały Walnego Zgromadzenia zapadają zwykłą większością oddanych głosów, o ile Statut nie przewiduje kwalifikowanej większości głosów.
- O ile niniejszy Statut nie stanowi inaczej, posiedzenie Walnego Zgromadzenia jest ważne niezależnie od liczby reprezentowanych na nim członków.
- Członkowie władz są powoływani i odwoływani w głosowaniu tajnym. Głosowanie tajne przeprowadza się również na wniosek co najmniej 5 członków.
- Za wyjątkiem wyborów członków władz, każdy członek może oddać swój głos na Walnym Zgromadzeniu drogą elektroniczną (za pośrednictwem poczty elektronicznej), jeżeli dany członek wskaże adres e-mail, na który należy przesyłać projekty uchwał i z którego będzie oddawać swój głos. Raz udzielona zgoda nie może zostać cofnięta. W powyższym przypadku, na adresy e-mail wszystkich takich członków zostanie wysłany projekt uchwały wraz z kartą do głosowania. Do kworum i wyników głosowania wliczane są głosy oddane za pośrednictwem poczty elektronicznej, otrzymane przez Związek nie później niż do północy (00:00) w dniu poprzedzającym dzień odbycia Walnego Zgromadzenia.
- Głos oddany w sposób inny niż na karcie do głosowania jest nieważny. Raz oddany głos nie może zostać zmieniony.
§ 24.
Kompetencje Walnego Zgromadzenia, oprócz kompetencji określonych w innych postanowieniach niniejszego Statutu, obejmują:
- dokonywanie zmian w Statucie Związku,
- wybory członków Rady Strategicznej i Komisji Rewizyjnej,
- uchwalanie regulaminu wyborów władz Związku i regulaminu Walnego Zgromadzenia,
- zatwierdzanie rocznego sprawozdania finansowego i wspólnych sprawozdań z działalności Rady Strategicznej i Zarządu oraz sprawozdań z działalności Komisji Rewizyjnej,
- udzielanie absolutorium formalnym członkom władz Związku z wykonywania przez nich obowiązków.
CZĘŚĆ VI.
Rada Strategiczna
§ 25.
- Rada Strategiczna jest odpowiedzialna za określanie strategii, misji i zasad funkcjonowania Związku.
- Obowiązki Rady Strategicznej obejmują:
a. określanie priorytetów i zatwierdzanie programów realizowanych przez Związek,
b. zatwierdzanie rocznego planu budżetowego,
c. sprawowanie nadzoru i kierownictwo oraz przekazywanie wytycznych Zarządowi,
d. zapewnianie efektywnego planowania organizacyjnego,
e. określanie strategii pozyskiwania środków finansowych,
f. zapewnianie pozyskiwania nowych członków i utrzymywania członkostwa,
g. powoływanie członków Zarządu nieoddelegowanych z Rady Strategicznej,
h. delegowanie członków Rady Strategicznej do Zarządu w celu aktywnej pracy w jego ramach,
i. zatwierdzanie składu Zarządu przez nowo wybraną Radę Strategiczną,
j. formułowanie rekomendacji nowo wybranej Radzie Strategicznej w zakresie priorytetów, głównych obszarów działalności oraz wymaganych ról i obszarów wiedzy eksperckiej dla potrzeb zapewnienia ciągłości działalności Związku,
k. zapraszanie kandydatów do pełnienia funkcji w Radzie Ekspertów,
l. zatwierdzanie regulaminu Zarządu. - W celu realizacji swoich zadań, Rada Strategiczna może dokonywać oceny każdego rodzaju działalności Związku, zwracać się do Zarządu o wyjaśnienia, a także dokonywać oceny i weryfikacji ksiąg i dokumentów.
- Rada Strategiczna składa się z co najmniej 7 (siedmiu) i nie więcej niż 13 (trzynastu) osób fizycznych wybranych przez Walne Zgromadzenie, w tym z Honorowego Prezesa (-ów) Rady Strategicznej.
- Członek Rady Strategicznej powoływany jest na 2-letnią kadencję, chyba że uchwała Walnego Zgromadzenia w sprawie powołania członka Rady Strategicznej przewiduje inny czas trwania kadencji.
- Nowo wybrana Rada Strategiczna bezzwłocznie, nie później jednak, niż w ciągu 1 miesiąca od odbycia Walnego Zgromadzenia, zwołuje swoje pierwsze posiedzenie w celu:
a. przydzielenia określonych obszarów działalności poszczególnym członkom Rady Strategicznej;
b. wybrania spośród swoich członków, zwykłą większością głosów, Przewodniczącego Rady Strategicznej;
c. oddelegowania 2 swoich członków do pełnienia funkcji w Zarządzie, oraz
d. powołania/wybrania/zatrudnienia/zatwierdzenia członków Zarządu nieoddelegowanych z Rady Strategicznej. - Radzie Strategicznej przewodniczy Prezes Rady Strategicznej.
- Posiedzenia Rady Strategicznej odbywają się co najmniej raz na dwa miesiące.
- Uchwały Rady Strategicznej zapadają zwykłą większością głosów oddanych w obecności co najmniej połowy jej członków; w przypadku równej liczby oddanych głosów, Prezes Rady Strategicznej ma głos rozstrzygający.
- Rada Strategiczna może podejmować uchwały na piśmie, w trybie obiegowym. Takie uchwały podejmowane na piśmie mogą być zawarte w jednym dokumencie lub w kilku dokumentach o takim samym brzmieniu i wymagają podpisu co najmniej większości członków Rady Strategicznej, wymaganej dla przyjęcia określonej uchwały.
- Rada Strategiczna może również podejmować uchwały drogą elektroniczną (za pośrednictwem poczty elektronicznej), jeżeli wszyscy członkowie Rady Strategicznej wyrazili zgodę na taki tryb podejmowania uchwał i wskazali adresy e-mail, na które należy przesyłać projekty uchwał. W takim przypadku, projekt uchwały należy przesłać wszystkim członkom Rady Strategicznej na adres e-mail wskazany przez każdego z nich. Uchwała zostaje podjęta, jeżeli wszyscy członkowie Rady Strategicznej wyrażą zgodę na jej podjęcie w ciągu 7 dni od otrzymania projektu uchwały, przy czym takiej zgody należy udzielić drogą elektroniczną, z adresu e-mail wskazanego przez każdego z członków Rady Strategicznej. Raz udzielona zgoda nie może zostać cofnięta. Uchwała podjęta w sposób określony powyżej jest uwzględniana w protokole sporządzanym i podpisywanym przez Prezesa Rady Strategicznej, wraz z załączonymi wiadomościami elektronicznymi.
- Członkowie Rady Strategicznej nie otrzymują wynagrodzenia za wykonywaną przez siebie pracę.
- Każdy były Prezes Związku jest zapraszany, po upływie jego kadencji, do pełnienia funkcji Honorowego Prezesa Rady Strategicznej, posiadającego prawo głosu.
§ 26.
- W przypadku (i) pojawienia się wakatu w Radzie Strategicznej lub zaistnienia uzasadnionej potrzeby powołania dodatkowego członka w skład Rady Strategicznej oraz (ii) w przypadku nieodbycia posiedzenia Walnego Zgromadzenia w ciągu 2 miesięcy od zaistnienia zdarzenia skutkującego powstaniem wakatu lub zaistnienia uzasadnionej potrzeby powołania dodatkowego członka w skład Rady Strategicznej, Rada Strategiczna może powołać nowego członka uchwałą Rady Strategicznej.
- Powołanie nowego członka Rady Strategicznej w sposób określony w pkt. 1 powyżej wymaga zatwierdzenia przez Walne Zgromadzenie w drodze uchwały podjętej na najbliższym posiedzeniu Walnego Zgromadzenia, nie później niż w ciągu 6 miesięcy od podjęcia przez Radę Strategiczną uchwały, o której mowa w pkt. 1 powyżej.
- W przypadku niezatwierdzenia przez Walne Zgromadzenie nowo powołanego członka Rady Strategicznej, mandat członka Rady Strategicznej powołanego w sposób określony w pkt. 1 powyżej wygasa (i) w dniu podjęcia uchwały Walnego Zgromadzenia o nie wyrażeniu zgody na jego powołanie, lub (ii) po upływie okresu 6 miesięcy, o którym mowa powyżej.
- Radzie Strategicznej przysługuje prawo do odwołania swojego członka uchwałą podjętą większością 2/3 głosów w obecności wszystkich członków Rady Strategicznej (z wyłączeniem członka podlegającego ocenie) w przypadku, gdy członek Rady Strategicznej nie wykonuje swoich obowiązków członka Rady Strategicznej lub dopuści się istotnego naruszenia postanowień Statutu i regulaminu. Odwołanemu członkowi Rady Strategicznej przysługuje prawo do odwołania się do Komisji Rewizyjnej w ciągu 14 dni od dnia otrzymania powiadomienia o podjęciu powyższej uchwały. Decyzja Komisji Rewizyjnej jest ostateczna.
CZĘŚĆ VII.
Zarząd
§ 27.
- Zarząd składa się z od 3 do 5 osób fizycznych, przy czym dwie z nich są oddelegowane ze składu Rady Strategicznej a reszta z nich jest powoływana/wybierana przez Radę Strategiczną.
- Członkowie Zarządu powoływani są na czas nieokreślony i mogą zostać pozbawieni członkostwa w każdym czasie, uchwałą Rady Strategicznej.
- Wakaty powstałe z dowolnej przyczyny będą obsadzane w sposób terminowy tak, aby zapewnić należyte funkcjonowanie Związku.
- Zarządowi przewodniczy Przewodniczący(-a) Zarządu, powoływany(-a) spośród oddelegowanych członków Rady Strategicznej.
- Członkowie Zarządu, nieoddelegowani z Rady Strategicznej, otrzymują wynagrodzenie za swoją pracę.
§ 28.
- Zarząd zarządza całością działalności Związku.
- Zarząd odpowiada za podejmowanie decyzji we wszelkich sprawach niezastrzeżonych do wyłącznej kompetencji Rady Strategicznej, Walnego Zgromadzenia lub Komisji Rewizyjnej.
- Każdy członek Zarządu może, bez konieczności podjęcia wcześniejszej uchwały przez Zarząd, prowadzić sprawy niewykraczające poza zakres zwykłych czynności Związku. Jednakże, jeżeli przed przeprowadzeniem którejkolwiek ze spraw, o których mowa powyżej, choćby jeden z pozostałych członków Zarządu sprzeciwi się jej przeprowadzeniu lub jeżeli sprawa wykracza poza zakres zwykłych czynności Związku, wymagana jest uchwała Zarządu.
- Zasady określone w § 25 pkt. 9-11 stosuje się odpowiednio do uchwał podejmowanych przez Zarząd.
- Zadania Zarządu obejmują, w szczególności:
a. zarządzanie bieżącą działalnością i działalnością operacyjną Związku,
b. przekładanie strategii na plany działania,
c. zapewnianie struktury i procedur organizacyjnych,
d. zarządzanie i planowanie finansów,
e. utrzymywanie i zwiększanie liczby członków i partnerów,
f. zapewnianie środków na projekty i programy,
g. nadzorowanie i ocena pracowników,
h. planowanie długoterminowe,
i. współpraca z Radą Strategiczną, Członkami i pracownikami,
j. zarządzanie majątkiem Związku,
k. ustalanie zasad wynagradzania pracowników/współpracowników Związku po ich ostatecznym zatwierdzeniu przez Radę Strategiczną.
§ 29.
W razie potrzeby, Zarząd może tworzyć stałe grupy robocze, jednostki terenowe etc., stanowiące organy pomocnicze Zarządu dla celów opracowywania i realizacji określonych zadań.
CZĘŚĆ VIII.
Komisja Rewizyjna
§ 30.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków, powoływanych i odwoływanych przez Walne Zgromadzenie.
- Okres kadencji członków Komisji Rewizyjnej wynosi 2 lata, chyba że uchwała Walnego Zgromadzenia w sprawie powołania członka Komisji Rewizyjnej przewiduje inny czas trwania kadencji.
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej lub członek Komisji Rewizyjnej przez niego wskazany może uczestniczyć w posiedzeniach Zarządu w charakterze doradcy.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji w Związku.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie otrzymują wynagrodzenia za sprawowane funkcje.
- Postanowienia zawarte w § 26.1-3 stosuje się odpowiednio.
§ 31.
- Obowiązki Komisji Rewizyjnej obejmują:
a. przeprowadzanie bieżących i rocznych audytów spraw finansowych Związku,
b. przedstawianie Walnemu Zgromadzeniu wniosków wynikających z audytów i wymagających udzielenia przez Zarząd i Radę Strategiczną koniecznych wyjaśnień dotyczących działalności operacyjnej Związku,
c. przedstawianie Walnemu Zgromadzeniu sprawozdań z audytów działalności operacyjnej Związku wraz z wnioskami o udzielenie absolutorium członkom Zarządu i Rady Strategicznej z wykonywania przez nich obowiązków,
d. wydawanie opinii w sprawach związanych z naruszeniem Statutu. - Uchwały Komisji Rewizyjnej są podejmowane przez co najmniej dwóch spośród jego członków.
CZĘŚĆ IX.
Rada Ekspertów
- Rada Ekspertów jest organem doradczym władz Związku, składającym się z niezależnych ekspertów reprezentujących obszary kluczowe dla wzmacniania pozycji Związku.
- Zadania Rady Ekspertów obejmują:
a. wskazywanie trendów dotyczących sektora X-industry,
b. promowanie sektora oraz rozszerzanie sieci kontaktów,
c. przedstawianie zewnętrznej perspektywy na sektor,
d. doradztwo strategiczne i wspieranie sektora. - Rada Strategiczna zaprasza kandydatów do pełnienia funkcji w Radzie Ekspertów.
- Kandydaci do Rady Ekspertów będą uznanymi ekspertami w co najmniej jednym kluczowym obszarze istotnym dla Związku (np. współpraca ze środowiskami akademickimi (Academia), rozwój talentów (Talent Development), nieruchomości (Real Estate), start-upy (Start-ups), organizacje pozarządowe (non-governmental organizations), eksperci ds. technicznych (Technical Experts), liderzy (Thought Leaders), eksperci branżowi (Industry Experts)) i będą rekomendowani przez Radę Strategiczną na potrzeby określonego zakresu / kluczowego obszaru.
- Członkowie Rady Ekspertów współpracują indywidualnie z Radą Strategiczną i Zarządem.
CZĘŚĆ X.
Zasady reprezentacji Związku
§ 32.
Dwóch członków Zarządu działających łącznie jest upoważnionych do reprezentowania Związku, zaciągania zobowiązań finansowych i składania oświadczeń woli w jego imieniu.
CZĘŚĆ XI.
Sprawy finansowe i majątek
§ 33.
Majątek Związku obejmuje:
- opłaty członkowskie,
- granty, dotacje, spadki i zapisy,
- wpływy z działalności gospodarczej i dochód realizowany z aktywów Związku.
Wysokość opłaty członkowskiej ustala Rada Strategiczna.
CZĘŚĆ XII.
Zmiana Statutu, rozwiązanie i likwidacja Związku
§ 34.
Uchwała Walnego Zgromadzenia w sprawie zmiany Statutu oraz w sprawie rozwiązania i likwidacji Związku zapada większością 2/3 głosów oddanych w obecności delegatów stanowiących co najmniej połowę Członków Związku.
- W przypadku rozwiązania i likwidacji Związku, majątek pozostały po zaspokojeniu wierzycieli zostanie przekazany na cele społeczne, bardziej szczegółowo określone w uchwale w sprawie likwidacji.
- Członkowie Zarządu pełnią funkcję likwidatorów Związku, chyba że Walne Zgromadzenie wskaże inaczej.
- Po zakończeniu likwidacji, likwidatorzy przedstawią Walnemu Zgromadzeniu sprawozdanie z likwidacji i po jego zatwierdzeniu złożą do sądu wniosek o wykreślenie Związku z Krajowego Rejestru Sądowego.
CZĘŚĆ XIII.
Postanowienia tymczasowe
§ 35.
W celu zapewnienia ciągłości działania Związku i przejścia do nowej struktury przewidzianej w nowym Statucie, do końca roku 2017 obowiązywać będą następujące zasady:
- istniejące Walne Zgromadzenie, Komisja Rewizyjna i Zarząd będą istnieć i wykonywać swoją pracę do 31 grudnia 2017 r.;
- nowy Zarząd i Komisja Rewizyjna rozpocznie pracę z dniem 1 stycznia 2018 r.;
- nowy Regulamin Wyborów stosuje się do wyborów do Rady Strategicznej i Komisji Rewizyjnej na kadencję 2018 – 2019, z następującymi wyjątkami:
a. Rada Strategiczna i Komisja Rewizyjna będą wybierane na kadencję 2018 – 2019 przez Walne Zgromadzenie istniejące na podstawie poprzedniego Statutu obowiązującego do dnia wejścia w życie niniejszego Statutu;
b. z chwilą wejścia w życie niniejszego Statutu Związku, wszystkie kategorie członkostwa w Związku zostaną zniesione, w tym kategoria Członków-Założycieli, przy czym Członkami-Założycielami uprawnionymi do głosowania podczas wyborów na kadencję 2018 – 2019 będą członkowie Związku uprawnieni do głosowania na Walnym Zgromadzeniu Związku zatwierdzającym nowy Statut;
c. obecni członkowie Zarządu i Chapter Leaders (Dyrektorzy Regionalni) są automatycznie uprawnieni do udziału w wyborach na kadencję 2018 – 2019 bez konieczności spełnienia wymogu określonego w art. 2 pkt. 2 d. nowego Regulaminu Wyborów. Jednakże, są oni zobowiązani do wyrażenia zgody na udział w wyborach.