Zmienianie sposobu działania w trosce o środowisko. „E” z ESG w praktyce.


Zmienianie sposobu działania w trosce o środowisko. „E” z ESG w praktyce. 

Konsumenci chcą rozumień wpływ swoich wyborów na otaczający ich świat. Pracownicy chcą wiedzieć, czy ich pracodawca przyczynia się do osiągania większej równości, ochrony środowiska czy rozwoju bardziej zrównoważonych społeczności. Dla wielu firm działanie zgodne z zasadami ESG (a więc odpowiedzialności środowiskowej i społecznej oraz ładu korporacyjnego) jest lub będzie ważnym kryterium w doborze partnerów biznesowych, podobnie w przypadku inwestorów rozważających różne opcje alokacji aktywów. Jak wynika z publikacji pt. “2021 Edelman Trust Barometer Special Report”, 88% inwestorów instytucjonalnych poświęca aspektom ESG tyle samo uwagi co aspektom finansowym.

W przypadku wielu organizacji zrównoważony rozwój jest integralną częścią strategii biznesowej – globalnej, regionalnej, lokalnej. Spółka biurowa Skanska zaprosiła kilka takich firm do podzielenia się swoją perspektywą na kwestie społeczne („S” z ESG) w pierwszej połowie 2022 roku w trakcie webinaru dla członków ABSL, a we wrześniu – na kwestiach środowiskowych („E” z ESG). Spółka podzieliła się również swoimi własnymi doświadczeniami. Zachęcamy do lektury podsumowania webinaru o „E” i zagłębienia się w temat praktyk pro-środowiskowych, które są elementem strategii zrównoważonego rozwoju firm.

Skanska

W strategii biznesowej Skanska zrównoważony rozwój funkcjonuje jako aktywator („enabler”), który umożliwia firmie tworzenie wartości dla klientów, akcjonariuszy i społeczeństwa w długim okresie.

“Podobnie jak w wielu innych obszarach życia i biznesu, tak i tu ważne jest wyznaczenie sobie celu. Idealnie byłoby, gdyby ten cel był realistyczny i mierzalny. W Skanska wyznaczyliśmy sobie cel osiągnięcia zeroemisyjności do 2045 roku wraz cząstkowymi, pośrednimi celami redukcji (50% i 70%)”, powiedziała w trakcie webinaru Veronika Themerson, Centre of Excellence Director, Environmental w spółce biurowej Skanska w Europie Środkowo-Wschodniej.

Aby upewnić się, że jest na właściwej drodze do osiągnięci celów, Skanska na bieżąco monitoruje, analizuje i raportuje emisje, w trzech zakresach. Zakres 1. odnosi się do bezpośredniej konsumpcji, np. korzystania z samochodów służbowych. Zakres 2. uwzględnia emisje związane np. z konsumpcją energii w biurach. Zakres 3. obejmuje emisje generowane niebezpośrednio przez Skanska, np. w procesie produkcji materiałów wykorzystywanych do budowy biurowców tworzonych przez spółkę. Firma raportuje ślad węglowy od 2015 roku, co umożliwia jej śledzenie postępów.

Wdrażając rozwiązania proekologiczne w swoich budynkach, Skanska staje się bardziej odpowiedzialna środowiskowo, ale też wspiera swoich klientów w realizacji ich aspiracji w obszarze ochrony planety.

Efektywność energetyczna jest jednym z obszarów, w których Skanska wierzy, że może mieć pozytywny wpływ jako deweloper nieruchomości komercyjnych. Rozwiązania, które stosuje, aby poprawić tą efektywność w swoich projektach i obniżyć operacyjny ślad węglowy obejmują – między innymi – oświetlenie LED czy też niskoobrotowe systemy wentylacyjne.

Skanska korzysta również z rozwiązań umożliwiających odpowiedzialne gospodarowanie zasobami wody, np. system wody szarej, gdzie oczyszczona woda ze zlewów i umywalek jest wykorzystywana do spłukiwania toalet. Innym stosowanym rozwiązaniem jest gromadzenie deszczówki w specjalnych zbiornikach i wykorzystywanie jej do nawadniania roślin. Firma gromadzi wodę również w tzw. ogrodach deszczowych, aby nie trafiała ona do kanalizacji i dzięki temu przyczynia się do zabiegania powodziom błyskawicznym w miastach i wspiera naturalną cyrkulację wody. W kontekście zieleni warto wspomnień również o tym, że Skanska aranżuje możliwie jak największe tereny zielone wokół swoich budynków, dba również o zieleń we wnętrzach przestrzeni biurowej, co ma pozytywny wpływ na samopoczucie osób korzystających z tych przestrzeni.

Co więcej, firma stosuje również niskoemisyjne materiały (np. niskoemisyjny beton) do budowy swoich budynków (np. zastąpienie tradycyjnego betonu w chodnikach tzw. „zielonym betonem”, który oczyszcza powietrze i redukuje smog).

Skanska stara się również działać na rzecz podnoszenia świadomości środowiskowej szerszej społeczności biznesowej, realizując targetowane działania. Przykładami takich działań są partnerstwo z ABSL w zakresie ESG oraz szkolenia z cyklu “Zielona edukacja” dla najemców.

IKEA

Misją IKEA jest umożliwianie ludziom lepszego życia w granicach wyznaczonych przez jedną planetę. W procesie tworzenia swojej strategii zrównoważonego rozwoju, IKEA zidentyfikowała trzy główne wyzwania: niezrównoważona konsumpcja i ograniczone zasoby, zmiany klimatyczne oraz nierówności społeczne. W odpowiedzi na te wyzwania, firma opracowała strategię “People and Planet Positive”, która opiera się na trzech filarach: zdrowe i zrównoważone życie (Healthy and Sustainable Living), cyrkularność i pozytywny wpływ na klimat (Circular and Climate Positive), uczciwość i równość (Fair and Equal).

IKEA chce inspirować ludzi do działania i przyłączenia się do realizacji filarów strategii przez dostarczenie im produktów i usług, które pomogą im w życiu w zrównoważony sposób. Produkty z serii „Sustainability Myths Buster” pomagają klientom robić małe kroki w stronę zrównoważonego życia za cenę, na którą mogą sobie pozwolić oraz łamią mity, że życie w zrównoważony sposób jest kosztowne i pewne wyzwań. IKEA pracuje z konceptem demokratycznego projektowania (democratic design concept), który obejmuje 5 wymiarów sprawiających, że świetne projekty są dostępne dla wszystkich. Poza dostępnością koncept ten bazuje na: formie – piękno, które przyciąga wzrok; funkcji – przedmiot musi być funkcjonalny; jakości – która sprawia, że przedmioty i materiały mogą przetrwać próbę czasu; zrównoważoności – jako odpowiedzialnym podejściu do korzystania z zasobów, bez marnowania ich.

Firma promuje cyrkularne rozwiązania, m.in. przez usługę Buyback & Re-sell, która umożliwia klientom dostarczenie starych mebli IKEA do sklepu i sprzedanie ich firmie. Produkty te są następnie sprawdzane przez specjalny departament i jest im dawane drugie życie. Inną idea promowaną przez IKEA jest naprawianie i odświeżanie produktów zamiast kupowania nowych. IKEA oferuje części zamienne do sof i elementów wyposażenia, które są dostępne online, za darmo.

Jeszcze innym przykładem działań z obszaru „E” jest inwestycja w odnawialne źródła energii. Od 2009 roku, Grupa Ingka (największy udziałowiec i operator IKEA Retail – przyp. red.) zainwestowała 2.9 mld EUR w projekty związane z odnawialnymi źródłami energii wietrznej i słonecznej, co umożliwiło firmie wytworzenie większej ilości odnawialnej energii niż konsumuje na świecie. Wkraczając w decydującą dekadę z perspektywy zmian klimatu, Ingka Investments (jedna z trzech głównych linii biznesowych Grupy Ingka, zajmująca się inwestycjami) zobowiązała się zwiększyć inwestycje w odnawialną energię do 6.5 mld EUR, co jest kolejnym krokiem w kierunku osiągnięcia 100% odnawialnej energii w całym łańcuchu wartości.

3M

Produkty 3M są wszędzie. Statystycznie każdy Polak ma kontakt z produktami 3M 17 razy dziennie. Dzięki temu firma może mieć istotny wpływ na swoje otoczenie, w tym na środowisko naturalne. Co ważne: innowacje i praca naukowców zatrudnianych przez 3M może pomóc w rozwinięciu i przyspieszeniu zielonej transformacji. W 2018 roku firma 3M ogłosiła, że każdy z jej produktów powinien być zgodny z zobowiązaniem dotyczącym zrównoważonej wartości (Sustainable Value Commitment) i mieć pozytywny wpływ na środowisko i społeczności, aby pomóc interesariuszom w realizacji ich celów klimatycznych.

3M dodaje 1000 nowych produktów, aby odpowiedzieć na potrzeby klimatyczne. Niektóre przykłady to:

  • 3M Novec Fluid – redukuje konsumpcję energii niezbędną do chłocenia centrów danych (data centres) o 95%
  • 3M Glass Bubbles – redukuje wage pojazdów i samolotów o 15% przez zwiększanie efektywności paliwa

3M jest na ścieżce do osiągnięcia zeroemisyjności, dołączając do zielonej rewolucji przemysłowej, aby zredukować swój ślad węglowy. Od 2021 roku 100% energii zakupionej przez wszystkie biura i zakłady produkcyjne w Polsce pochodzi z odnawialnych źródeł energii. Od 2015 roku firma 3M zredukowała swoją konsumpcję energii o 22%, stale zwiększając skalę swojej działalności. 3M stosuje również podejście „zero to landfill” - nie generuje odpadów trafiających na wysypiska śmieciu.

Dodatkowo, firma pracuje nad kwestiami związanymi z gospodarką w obiegu zamkniętym w produkcji, przez regranulację i ponowne wykorzystanie w procesie produkcyjnym oraz redukcje zużycia plastiku, folii i papieru w opakowaniach. Minimalizuje również emisje CO2 generowane w trakcie transport z odległych lokalizacji przez ulepszanie swojej sieci dostaw. Elektromobilność i zrównoważony transport dla pracowników 3M to kolejny przykład kroków podejmowanych w kierunku zielonej transformacji.

Microsoft

Firma inwestuje w budowanie wiodącej platformy technologicznych rozwiązań dla wyzwań środowiskowych. Microsoft może wywrzeć większy wpływ przez kooperację i pracę z klientami. Przykładem może być Flowe, startup założony przez Banca Mediolanum, który stworzył aplikację bankową zaprojektowaną tak, aby motywować klientów do włączania kwestii związanych ze zrównoważonym rozwojem i troską o dobre samopoczucie (wellbeing) do ich życia. Microsoft wspiera również rozwój rolnictwa. Połączył siły z Banrural, aby stworzyć platformę integrującą nowinki z dziedziny technologii, rolnictwa i finansów. Te mająda duży pozytywny wpływ inicjatywa służy ograniczaniu ryzyko oraz poprawie produktywności i praktyk rolniczych farmerów z Guatemalan, aby zrozumieć zagrożenia związane z pożarami dotykającymi dzikiej przyrody.

Innym przykładem współpracy z klientami jest ta Intesa Sanpaolo Group, wiodącą grupą bankową we Włoszech. Firma współpracowała z Microsoft Consulting Services i ICONICS w celu wykorzystywania danych do proaktywnego identyfikowania awarii, poprawy komfortu i ograniczenia konsumpcji energii w budynkach. Ich pilotażowy projekt, obejmujący powierzchnię 1 miliona metrów kwadratowych w trzech budynkach, natychmiast obniżył koszty przy jednoczesnej redukcji emisji.

Powyższy materiał powstał na bazie webinaru zorganizowanego przez Skanska we współpracy z ABSL 27 września 2022 roku.