Raport ABSL: Rośnie wartość polskiego sektora usług biznesowych
Dane z najnowszego raportu ABSL Sektor Usług Biznesowych w Polsce 2025 potwierdzają znaczenie sektora dla polskiej gospodarki. Szacowany udział usług biznesowych w PKB wzrósł do 5,7%, a wartość eksportu w 2024 r. oscylowała wokół 42,3 miliardów USD.
Wzrost wartości sektora usług biznesowych w Polsce i rosnąca specjalizacja potwierdzają mocną pozycję Polski na globalnej mapie usług. Na koniec pierwszego kwartału 2025 r. nad Wisłą działało 2081 centrów usług biznesowych należących do 1 258 inwestorów z 50 państw. W okresie 1 stycznia 2024 – 31 marca 2025 w Polsce zostało otwartych 61 nowych centrów, zajmujących się głównie IT (42,6%) oraz badaniami i rozwojem (26,2%). Tylko w nowych centrach stworzono 5 400 miejsc pracy.
– Specjalizacja polskiego sektora usług biznesowych wciąż przyspiesza, stabilizując naszą pozycję w czołówce lokalizacji wybieranych przez międzynarodowych inwestorów – zaznacza Janusz Dziurzyński, prezes ABSL – Nasze działania w kierunku transformacji polskiego sektora usług biznesowych od dostawcy usług do roli strategicznego partnera mają wyraźne odzwierciedlenie w liczbach. Udział usług wiedzochłonnych osiągnął już prawie 60%, a procesy mid-office obejmujące kompleksowe zadania, takie jak wielowymiarowe planowanie, procesy cyberbezpieczeństwa czy pogłębiona analityka przekroczyły 54%. Stajemy się prawdziwym zagłębiem specjalistycznych usług w skali globalnej.
Talent i technologia motorem transformacji
Pracownicy z wysokimi kwalifikacjami pozostają najważniejszym atutem polskiego sektora usług biznesowych. Na koniec pierwszego kwartału 2025 r. w centrach usług biznesowych w Polsce zatrudnionych było 488 700 osób, co oznacza wzrost o 6,2% r/r. Ponadto szacunki wskazują, że zatrudnienie obejmujące realizację usług biznesowych, zarówno w centrach usług biznesowych jak i poza nimi, wynosi 2,3 mln osób.
Pracownicy centrów są w coraz większym stopniu wspierani przez rozwój technologii. 78% firm w sektorze zwiększyło w ostatnim roku wydatki na szkolenia. AI jest wykorzystywana do zadań poznawczych już przez 90% firm, a ponad 74% centrów używa inteligentnej automatyzacji do przyspieszenia prostych procesów, odblokowując tym samym potencjał pracowników do bardziej rozwijających zadań. Specjalizację sektora widać również poprzez zmiany w strukturze zatrudnienia. Rośnie średnia wieku pracowników. Już 46% pracowników w centrach jest w wieku 35+, co odzwierciedla wzrost zapotrzebowania na doświadczone zespoły do obsługi coraz bardziej złożonych funkcji. Blisko 80% firm wdraża lub kontynuuje wdrażanie strategii transformacyjnych, przy czym ponad 55% firm rozszerzyło zakres świadczonych usług.
– Dane jednoznacznie wskazują, że w minionym roku utrzymał się trend związany ze stabilnym wzrostem zatrudnienia i wzrostem wartości eksportu coraz bardziej zaawansowanych usług. W przypadku informacji o zwolnieniach, w praktyce mieliśmy do czynienia z przepływami pracowników w ramach sektora – podkreśla Dariusz Kubacki, wiceprezes ABSL ds. analiz biznesowych. – Warto zwrócić też uwagę, że wraz ze wzrostem specjalizacji sektora kształtuje się model biznesowy. Centra stają się wyspecjalizowane w obsłudze klientów z wybranych branż np. energetycznej czy ochrony zdrowia. Następuje też bardzo wyraźna zmiana – myślimy o pracownikach przez pryzmat kompetencji, a nie stanowisk pracy.
Mocna pozycja na globalnej mapie usług biznesowych
Jedną z głównych cech sektora usług biznesowych w Polsce jest umiędzynarodowienie. Ponad 84% miejsc pracy w centrach usług biznesowych tworzą firmy z kapitałem zagranicznym, pochodzące z 50 krajów. Tym samym systematycznie rośnie wartość eksportu usług biznesowych. W 2024 r. wyniosła 42,3 mld USD. Wzrasta również wartość eksportu na pracownika – na koniec 2024 r. wynosiła 64 300 USD, osiągając wzrost o 52,3% od 2016 r. Jednocześnie szacunki ABSL wskazują, że wartość eksportu na pracownika na koniec 2025 r. osiągnie 65 400 USD.
Janusz Dziurzyński podkreśla: – Aż pięć krajów importuje z polskich centrów usługi o wartości przekraczającej 2 miliardy USD każdy. Są to Niemcy, Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Holandia, Szwajcaria. Wartość eksportu do Niemiec – głównego rynku eksportowego dla polskich centrów usług biznesowych – zbliża się do 5 miliardów USD.
Kraków – centrum kompetencji i talentów
Kraków niezmiennie utrzymuje pozycję jednego z kluczowych ośrodków sektora usług biznesowych. W pierwszym kwartale 2025 r. w 312 krakowskich centrach usług zatrudnionych było blisko 108 tys. osób. Krakowskie centra budują swoją pozycję poprzez innowacje i przejmowanie coraz bardziej wyspecjalizowanych procesów wymagających wysokich kompetencji i doświadczenia.
– Kraków ugruntował swoją pozycję wśród inwestorów jako miasto wyspecjalizowane w procesach IT oraz ważny ośrodek innowacji, zaś sam sektor usług biznesowych pozostaje znaczącym katalizatorem rozwoju technologicznego miasta – podkreśla Aleksander Miszalski, Prezydent Krakowa – Doskonałym przykładem jest współpraca sektora z krakowskimi uniwersytetami, która pozwala na lepsze przygotowanie studentów do wyzwań rynku pracy. Warto również wskazać na rozwój infrastruktury biznesowej niezbędnej do pozyskiwania międzynarodowych inwestorów.
***
Raport ABSL Sektor Usług Biznesowych w Polsce 2025 miał swoją premierę na ABSL Summit – jednym z najważniejszych wydarzeń sektora w Europie. Materiał powstał we współpracy z firmami Colliers, Mercer, Randstad oraz Randstad Enterprise. Patronem honorowym publikacji jest Polska Agencja Inwestycji i Handlu.
Cały raport można pobrać tutaj: link.
Miastem gospodarzem ABSL Summit 2025: Embrace technology, empower people jest Kraków – jedna z kluczowych lokalizacji dla projektów z sektora usług dla biznesu w Europie.
Więcej szczegółów na https://abslsummit.com/