Grywalizacja - gra o rozwój firmy


komunikacja+.png

Gra jest warta świeczki

Jest deszczowa listopadowa noc, otwierasz Google Chrome, klikasz ikonę Facebooka, ale coś nie jest w porządku. Straciłeś połączenie z Internetem. Nagle pojawia się mały T-Rex i ratuje sytuację! Google wprowadził podstawowy element z dziedziny rozrywki, którego nikt się tu nie spodziewał; zastosował elementy gry do sytuacji innej niż gra.

Grywalizacja stała się częścią codziennego życia także w sektorze biznesowym. Dzięki niej możemy zwiększyć zaangażowanie pracowników, co naturalnie napędza rozwój firmy.

Skuteczna grywalizacja zachęca do spontanicznego włączenia się w zabawę – zabawa to klucz do sukcesu zarówno prostych, jak i tych bardziej zaawansowanych mechanizmów grywalizacyjnych. Te drugie są częściej wykorzystywane przez pracodawców – ze względu na wyzwania, przed jakimi w ostatnich latach stanęły firmy na całym świecie. Jednym z nich jest kryzys zaangażowania w pracę. Według Instytutu Gallupa, w 2017 roku tylko 15% pracowników było rzeczywiście zaangażowanych w pracę (uśredniony wynik dla pracowników z całego świata). Pracodawcy, wiedząc, że sytuacja negatywnie wpływa na wyniki biznesowe, poszukiwali nowych metod, pomysłów, narzędzi i koncepcji na wzmocnienie zaangażowania pracowników.

Poszukiwanie nowych rozwiązań w tej dziedzinie skłoniło ekspertów ds. budowania marki pracodawcy do wdrożenia mechanizmów opartych na koncepcjach gier do procesów rekrutacyjnych i motywacyjnych. Celem jest stworzenie przyjaznego miejsca pracy, w którym pracownicy chcą pozostać i rozwijać się, a ich pasja przyciąga nowych ludzi i napędza rozwój biznesu.

Silna marka pracodawcy

Zaangażowani pracownicy potrafią szerzej spojrzeć na potrzeby biznesowe pracodawcy i dążą do firmowego, a nie jedynie indywidualnego, sukcesu. Mechanizm gry daje potencjał do stworzenia historii dopasowanej do uczestników, pomaga im w samorozwoju, sprawia, że niecierpliwie czekają na kolejne wyzwania i angażują się w każdy kolejny etap projektów. Powoduje też, że starają się zmniejszyć ryzyko utraty korzyści, które zdobyli w czasie rywalizacji. Firmy wprowadzające te rozwiązania otwierają pracownikom możliwości samorealizacji i osiągania celów, a także podsycają ciekawość zdobywania informacji zwrotnych i przy okazji zapewniają nagrody, czyli… przyjemność. Dlaczego grywalizacja jest skuteczna? Jak ją wdrożyć w firmie? Czy sektor SSC może także skorzystać z technik grywalizacyjnych?

Dlaczego warto zagrać w grę?

Dlaczego grywalizacja jest skuteczna? Ponieważ odnosi się do kulturowych mechanizmów, które zazwyczaj akceptujemy. Wielu i wiele z nas podobnie reaguje na motywy, które wykorzystują gry. Wierzymy w opowieści, lubimy podejmować niecodzienne wyzwania dla przyjemności. Mamy potrzebę rozwoju, zdobywania nowych umiejętności i pokonywania trudności. Chętnie działamy, kiedy widzimy, że możemy swoją aktywnością zrobić coś dobrego dla innych. W życiu, tak jak w grze, sięgamy po to, czego jeszcze nam brakuje, ponieważ jesteśmy ciekawi i chcemy się dowiedzieć, co będzie dalej. Mamy tendencję do unikania negatywnych doświadczeń. Grywalizacja zbiera wszystkie te elementy i zaspokaja każdą z tych potrzeb. Uniwersalizm grywalizacji sprawia, że pozytywne efekty można odnotować w zróżnicowanych procesach biznesowych. Dobrym przykładem jest grywalizacja na etapie budowy zespołu. Według TalentLMS (patrz:1), 78% użytkowników uważa, że dzięki takim mechanizmom proces rekrutacji staje się ciekawszy i bardziej angażujący. Według tego samego źródła szkolenia i warsztaty oparte o mechanizmy gier sprawiają, że kandydaci czują się o 83% bardziej zmotywowani.

Rekrutuj poprzez grę i interakcję – odnoś korzyści

Dzięki grywalizacji firmy są w stanie przyciągnąć więcej, odpowiednich kandydatów, tak jak to uczynił Heineken. Firma znana jest nie tylko ze swoich produktów, ale także z ciekawego podejścia do budowania marki pracodawcy. Go Places to interaktywna rozmowa kwalifikacyjna, podczas której uczestnicy mogą ubiegać się online o dowolne stanowisko. Kandydatowi zostaje zadane kilkanaście pytań, na które musi błyskawicznie odpowiedzieć. Na końcu otrzymuje swój profil osobowościowy i kierowany jest na stronę kariery, gdzie może złożyć aplikację. W ten innowacyjny sposób udało się zaprezentować kandydatom oczekiwania pracodawcy i możliwości, które oferuje. Dzięki kampanii pracodawca może też lepiej poznać swoich przyszłych pracowników. Kampania ruszyła pod koniec 2016 roku i trwa do dziś. Heineken dzieli się korzyściami płynącymi z kampanii: 3,1 mln interakcji w social media, dotarcie do użytkowników na 70 rynkach i w 23 językach oraz wzrost liczby aplikacji o 300%. Do tego 78 tys. nowych obserwujących w kanałach social media i ponad 300 artykułów w mediach.

Zdobądź punkty, zdobądź certyfikat

Spółka 3M GSC Polska podjęła decyzję o przystąpieniu do 12-miesięcznego procesu certyfikacji ISO:9001, który potwierdza, że organizacja gwarantuje najwyższe standardy zarządzania jakością i oferuje przejrzyste procedury. Aby zdobywanie wiedzy w tej dziedzinie było możliwie jak najprostsze i wypełnione zabawą, firma opracowała grę na temat jakości, która bawi i uczy zarazem. Globalne centrum serwisowe wdrożyło interaktywną platformę kreującą środowisko stanowiące wyzwanie dla zespołów i zestaw angażujących działań na cały rok, co doprowadziło do uzyskania 100% zgodności ze standardami, wypromowało ducha rywalizacji zespołowej oraz masowe zaangażowania pracowników.

Nie tylko dla dużych graczy

Warto przyjrzeć się innemu przykładowi, tym razem z obszaru komunikacji wewnętrznej. MHS Homes Group jest niezależną firmą świadczącą usługi wynajmu w Wielkiej Brytanii, która postanowiła promować wewnętrzną platformę wśród pracowników. W tym celu wprowadziła współzawodnictwo oparte na grach. Zadanie polegało na powiązaniu pewnych opisanych faktów z konkretnymi osobami w firmie i tym samym odgadnięciu, którego pracownika opisują. Tajemnicza grafika pod nazwą „Zgadnij, który to pracownik" z ciekawymi i zabawnymi informacjami o kolegach stała się dla pracowników sposobem na lepsze poznanie siebie nawzajem. Firma zyskała 85% aktywnych użytkowników intranetu i bezcenną satysfakcję pracowników.

Gra o rozwój firmy

Grywalizacja przynosi bezpośrednią wartość biznesowi, pokazuje szerszy obraz obszarów, które należy wzmocnić w przedsiębiorstwie. Pozwala to firmom analizować kluczowe elementy wydajności zespołu i daje im jasną wizję kolejnych etapów rozwoju. Wiele firm, zwłaszcza startupów, ma wątpliwości co do wejścia w świat gier, martwiąc się, że może to zbyt wiele kosztować. Z drugiej strony firmy, w których pracownicy są bardzo zaangażowani poprawiają przychody operacyjne o nieco ponad 19% w ciągu 12 miesięcy. Według tego samego źródła rotację pracowników można zmniejszyć o 87% w organizacjach, w których zaangażowanie pracowników jest wysokie.

Grywalizacja i korzyści biznesowej mogą iść w parze. Jest tylko jeden, niezwykle ważny warunek. Opracowana koncepcja powinna być odpowiednio dopasowana do wizerunku firmy, jej systemu wartości i przede wszystkim kultury organizacyjnej. Tylko zaakceptowana przez pracowników grywalizacja sprawi, że firma szybko zacznie czerpać korzyści: nie tylko stworzy dynamiczne i pełne zabawy miejsce pracy z zadowolonymi i zaangażowanymi pracownikami, ale również wzmocni swój wizerunek i podniesie przychody operacyjne.



1 - https://www.talentlms.com/blog/gamification-survey-results/


pobrane.png

Walid Jabrane.jpg

O Autorze

EB CONSULTANT

Walid odwiedził 23 kraje co umożliwiło mu zdobycie międzynarodowego doświadczenia w różnorodnych organizacjach. Podczas słonecznych dni przemierza kilometry na trasach rowerowych. W wolnym czasie chętnie zajmuje się tworzeniem contentu wideo oraz fotografią. Jego obszar zainteresowań to storytelling i proces transformacji marek globalnych. W Grupie Komunikacja+ Walid jest ekspertem ds. employer brandingu. W szczególności specjalizuje się w grywalizacji.