Biura przyszłości zaprojektowane przez emocje


Biuro już dawno przestało być miejscem kojarzonym tylko z biurkiem, krzesłem i ewentualnie małą kuchnią, gdzie w pośpiechu można zaparzyć kawę. A teraz? Niektórzy z nas korzystają z przypisanych biurek, inni wolą od czasu do czasu gwar przestrzeni wspólnej, gdzie jemy śniadania i lunche, niektórzy chętnie korzystają z pokoju służącego do pracy w skupieniu, niewielkiego parku obok biurowca lub… własnej kanapy. A to jaki system pracy najchętniej wybieramy zależy od tego, jaki typ „biurowej” osobowości reprezentujemy. „Przyszłość sektora nieruchomości jest bardziej ludzka niż może nam się wydawać. Mimo postępującej automatyzacji i rozwoju nowoczesnych technologii kluczową rolę w projektowaniu biura, jak nigdy wcześniej będą odgrywać doświadczenia pracowników”, komentuje Jakub Zieliński, Lider Zespołu Doradztwa ds. Środowiska Pracy, JLL.

5df101951b67b562705034.png

Jak jednak definiujemy samo „doświadczenie”?

„To nic innego jak sposób, w jaki wchodzimy w interakcję z naszą organizacją. Dlatego poziom i rodzaj doświadczeń pracowników w biurze jest tak kluczowy dla celów operacyjnych i strategicznych firmy. Co więcej, miejsce pracy napędzane ludzkimi emocjami wychodzi daleko poza powszechnie znany i pożądany work-life balance. określa ono, jak zaangażowani i czy spełnieni jesteśmy. Dlatego spodziewamy się, że budowanie strategii związanych z miejscem pracy coraz częściej będzie wymagało bardzo bliskiej współpracy, a dodatkowo zmieni postrzeganie administratorów biura, którzy będą bardziej zmotywowani, aby stać się tzw. business partnerami. To znacząco wpłynie na sposób projektowania biur”, tłumaczy Jakub Zieliński z JLL.

Warto jednak zauważyć, że pracownicy są różni. Część potrzebuje ładnie zaaranżowanej przestrzeni czy otoczenia kwiatów, wertykalnych ogrodów, inni oczekują biura naszpikowanego nowoczesnymi technologiami. Dla jeszcze innych decydująca będzie infrastruktura rowerowa w budynku, bliskość komunikacji miejskiej, czy fakt, że każdego dnia mogą pracować przy innym biurku. Potrzeby pracowników w tym zakresie dokładnie opisuje najnowszy raport JLL i Skanska „Diversity in the workplace”, który identyfikuje pięć różnych typów osobowości wśród pracowników biurowych w Polsce. CO-Worker/CO₂-Fighter, Busy But Balanced, White-Collar Classic, Mission Completion i Work Hard, Tech Hard. Za tymi nazwami kryją się różne postawy w stosunku do przypisanego biurka, aplikacji technologicznych, które oferuje biuro, obecności zieleni w przestrzeni biurowej, czy nawet kwestii własnego miejsca parkingowego.

„Nasz raport wskazuje, że nie ma jednej, uniwersalnej zasady, którą należy kierować się projektując przestrzeń dla danego pracodawcy. Kluczowe jest zbadanie postaw swojego zespołu, zidentyfikowanie oczekiwań i zaangażowanie ludzi w cały proces tworzenia biura. Pracownicy, którzy czują się częścią społeczności oraz mają poczucie, że firma dba o nich jako o jednostki, są bardziej związani z organizacją. Dlatego tak ważne jest, aby organizacja zapewniała w biurze miejsca spełniające bardzo specyficzne potrzeby członków zespołu”, tłumaczy Łukasz Dziedzic, Starszy Analityk Rynku, JLL.

Według raportu, można zidentyfikować trzy najważniejsze poziomy, na których powinny koncentrować się firmy, aby ich biura były miejscem, do którego chcemy przychodzić i w których chcemy pracować. Tym pierwszym, namacalnym jest oczywiście wymiar fizyczny, czyli wszystko to, co widzimy, czego dotykamy i czujemy. To doświadczenia, które wywołują w pracownikach wiszące na ścianach dzieła sztuki, układ piętra, plan biura, a także możliwość skorzystania z biurowej kawiarni, sali przeznaczonej do ćwiczeń, czy przestrzeni, w której pracownicy mogą się odprężyć i w nieformalnej atmosferze wymienić się myślami. Kluczowy jest także wymiar cyfrowy, odnoszący się do narzędzi, których pracownicy używają, by wykonać swoje zadania – urządzeń mobilnych, laptopów, rozwiązań wideokonferencyjnych, aplikacji, oprogramowania, narzędzi szkoleniowych. I w końcu, firmy muszą zwracać kluczową uwagę także na wymiar emocjonalny, który budujemy poprzez zaangażowanie pracowników w proces tworzenia środowiska pracy.

„Współczesny pracownik coraz bardziej zwraca uwagę na samopoczucie w biurze, co naturalnie wpływa na jego rosnące oczekiwania w stosunku do miejsca pracy. Zaangażowanie jest wynikiem m.in. zadowolenia naszych pracowników z miejsca pracy i postrzegania nas jako pracodawcy. To, że jesteśmy w grupie zadowolonych pracowników wpływa na przykład na to, że chętnie polecimy naszego pracodawcę innym i będziemy dobrze o nim mówić, również prywatnie. W pracy ludzie powinni czuć, że mają swój cel, działają w otoczeniu, które o nich dba i w ramach biznesu, który pomaga łączyć im priorytety w rozwoju zawodowym i osobistym. Drugim obszarem jest poczucie kontroli nad środowiskiem pracy. Jeśli firma zapewni swoim pracownikom możliwości doskonalenia się, a oprócz tego odda do ich dyspozycji dopasowane przestrzenie biurowe, zwiększa szanse na zbudowanie w zespole zaufania i atmosfery przynależności”, tłumaczy Anna Marciniak, Dyrektor ds. HR w Skanska.

Więcej informacji na temat raportu JLL i Skanska można przeczytać tutaj:

http://www.jll.pl/diversity

O JLL

JLL to wiodąca firma doradcza świadcząca kompleksowe usługi na rynku nieruchomości. Misją JLL jest zredefiniowanie sektora nieruchomości komercyjnych, stwarzanie najlepszych możliwości biznesowych i atrakcyjnych, komfortowych przestrzeni sprzyjających realizowaniu celów. W ten sposób firma przyczynia się do budowania lepszej przyszłości dla swoich klientów, pracowników oraz społeczności, w których działa. JLL jest spółką z listy Fortune 500 zatrudniającą 92 000 osób i obsługującą klientów w ponad 80 krajach. JLL jest marką i zastrzeżonym znakiem towarowym firmy Jones Lang LaSalle Incorporated. Więcej informacji znajduje się na stronie www.jll.pl